Ons nieuws

REScoop.Vlaanderen lanceert Monitor Burgerenergie 2026 tijdens Global Wind Day

11/05/2026

Monitor Burgerenergie 2026_V3
Monitor Burgerenergie 2026_V3

Op 15 juni, tijdens Global Wind Day, lanceert REScoop.Vlaanderen de nieuwe editie van de Monitor Burgerenergie. Met deze jaarlijkse monitor brengt de federatie de impact van burgerenergiecoöperaties in Vlaanderen en Brussel in kaart aan de hand van concrete cijfers en maatschappelijke indicatoren.

De Monitor Burgerenergie toont hoe burgers via coöperatieve modellen actief bijdragen aan de energietransitie. Het rapport geeft onder meer inzicht in investeringen in hernieuwbare energie, lokaal eigenaarschap, burgerparticipatie en de maatschappelijke meerwaarde die energiecoöperaties realiseren.

Als partner en mede-ondersteuner van dit initiatief onderschrijft SeaCoop het belang van transparantie en betrokkenheid binnen de energietransitie. Burgerparticipatie speelt een cruciale rol in het creëren van draagvlak voor hernieuwbare energieprojecten en versterkt tegelijk de lokale verankering van duurzame energieproductie.

Met de jaarlijkse monitor wil REScoop.Vlaanderen beleidsmakers, partners, lokale besturen en andere stakeholders objectieve cijfers aanreiken over de groei en impact van burgerenergie in België. De publicatie benadrukt bovendien hoe coöperatieve energieprojecten bijdragen aan een inclusieve en democratische energietoekomst.

De lancering vindt plaats op een symbolisch moment: Global Wind Day, 15 juni 2026, de internationale actiedag die wereldwijd aandacht vraagt voor het potentieel van windenergie en de rol die hernieuwbare energie speelt in de klimaattransitie.

SeaCoop kijkt ernaar uit om samen met REScoop.Vlaanderen en de Belgische energiecoöperaties verder te bouwen aan een energiesysteem waarin burgers niet alleen consument zijn, maar ook actief kunnen participeren en mee eigenaar worden van duurzame energieprojecten.

Meer informatie over de Monitor Burgerenergie en het evenement volgt binnenkort via REScoop.Vlaanderen.

Ontdek hier alvast de Monitor Burgerenergie van vorig jaar!